Litterointiohjelma Mint 13 Mayalle?

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
OJK

Litterointiohjelma Mint 13 Mayalle?

Post by OJK »

Hei,

olen uusi tällä foorumilla. Olen siirtynyt joitain aikoja sitten Ubuntusta Mintiin.
Kaipaisin litterointiohjelmaa. Asensin Transciben, mutta en ollut oikein tyytyväinen siihen. Olen käyttänyt VLC:tä tähän saakka. Kaipaisin ohjelmaa, jossa minun ei tarvitsisi pomppia playerin ja tekstinkäsittelyn ikkunoiden välillä. Kumpaisenkin ikkunan aktivointi vuoron perään häiritsee litterointiin keskittymistä. Onko neuvoja?

Kolusin kansainvälistä foorumia ennen tätä kysymystäni ja mm. tästä ketjusta ei ollut minulle hyötyä:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.p ... on#p911807

Olen vähän tumpula, jos ja kun pitää mennä tekemään jotain muuta kuin asetaa ohjelma pakettienhallinnan tai ohjelmistohallinnan kautta. Saatan kyllä yrittää, mutta silloin tarvitsen ihan yksityiskohtaiset vaihe-vaiheelta -ohjeet.

Lisäksi Transcribe ei kyennyt lukemaan tarvitsemaani äänitiedoston formaattia. Kyse on Kotuksen sivuilla olevista murrenäytteistä, joista joitain minun pitäisi litteroida. En ole kaikkia testannut, mutta näyttävät olevan jotain niin eksoottista .wma-tyyppiä, ettei a) muut kuin VLC kykene niitä lukemaan ja b) en saa millään konvertterillä konvertoitua niitä esim. mp3:ksi, jotta voisin Audacityllä parantaa äänenlaatua.

Tässä tulikin jo kaksi ongelmaa listattua. Kiitos etukäteen, jos jollakulla on neuvoja tarjottavana.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
vilsu
Level 3
Level 3
Posts: 175
Joined: Wed Jan 16, 2013 2:31 pm

Re: Litterointiohjelma Mint 13 Mayalle?

Post by vilsu »

Kävisikö jokin elokuvien tekstitysohjelma?

Niissähän on tekstieditori ja videopyöritysohjelma yhdistetty samaan ohjelmaan.

Jos löytäisit ohjelman, jossa 1) onnistuisi WMA:n toisto, 2) olisi videontoiston shortcut -näppäimet pystyisit saamaan tiedostosi tekstiksi.

Itse olen käyttänyt Subtitle Editoria, kun sillä olen pärjännyt omissa jutuissani, mutta sinun lienee parasta itse tutustua ohjelmiin.


Toinen keino joka tuli mieleen: Nyt en ole Mintin ääressä, mutta eikö ALT + Tab toimi Mintussakin? Sillä voisit näppäimillä siirtyä aika nopeasti VLC:hen ja sieltä editoriin takaisin.

Olisiko siitä keinosta apua, että jokaisen ohjelmaan saat valita sellaiseksi että se pysyy aina päällimmäisenä ikkunana. Sieltä se löytyy yläpalkista ja oikean hiiren nappulan avulla.

Lopuksi voin sanoa kokemuksesta, että noilla keinoilla äänitiedoston purku tekstiksi on älytön juttu ilman asianmukaisia varusteita. Nuo varusteet ovat sanelunpurkupolkimet joita esim. sairaaloiden tekstinkäsittelijöillä on. Suosittelen että menet jonkin tekstinkäsittelijän juttusille ja pyrit lahjomaan heidät purkamaan nuo tekstit. Heiltä se saattaa sujua nopeastikin.

PArhain terveisin Vilsu
Locked

Return to “Suomi - Finnish”