Valmiustila ongelma

Tukifoorumi suomenkielisille käyttäjille
Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Räpit

Valmiustila ongelma

Post by Räpit »

Hei,

Olen käyttänyt usemamman kuukauden nyt Linux Minttiä, ja olen ollut siihen suurimmaksi osaksi tyytyväinen. Minua on kuitenkin riivannut yksi pirullinen ongelma, minkä takia olen ruvennut harkittemaan jopa Mintistä luopumista.

Ongelmana on kun koneen palauttaa valmiustilasta, niin siihen iskee epilepsiakohtaus. Järjestelmää pystyy käyttämään ihan normaalisti, mutta kuva räpäjää, sekoaa, puuroutuu tai miten sen ny ikinä voi ilmaista. Eli konetta voisi kyllä käyttää jos vain saisi selville missä hiiri kulkee :D Ongelma häviää ainoastaan kun koneen käynnistää uudelleen.

Onko mahdollisesti kellään muulla ollut samanlaista vikaa ja onko sitä mahdollista jotenkin korjata?
Helppo ratkaisu olisi varmaan olla käyttämättä valmiustilaa. Kyseessä on kuitenkin kannettava, joten tulee helposti ongelmasta huolimatta lätkäistyä näyttö alas jolloin kone menee valmiustilaan.

Käytössä siis on Linux Mint 13(maya) versio ja koneena on vanha Acer Aspire 3100 kannettava.
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
goshmo

Re: Valmiustila ongelma

Post by goshmo »

Ensimmäinen vinkki on että katso löytyykö synapticilla jotain apupalikkaa jonka nimi on acpi -jotain,
esim. tässä IBM ThinkPadissä on omansa. Kokeile myös hakusanalla Acer.

Tällä forumilla on takuulla aiheesta lisää, hakusanoiksi Acer Aspire hibernation jne.

EDIT:
Kauppaan lähtiessä suljin iparin kannen, ja se meni nukkumaan, muttei sitten herännytkään...
Oli pelkkä musta ruutu. Yleensä pistän sen nukkumaan Fn+F4 - yhdistelmällä (Mikä on Acerin yhdistelmä?)
jolloin se toimii ja herää uudelleen painamalla Fn+F4.

Ei tarvinnut sentään bootata, Ctrl-Alt-Backspace -> lopeta (työpöytä)istunto ja kirjaudu uudelleen.

Älä nyt vielä hyvällä mintulla ala vesilintuja viskomaan, tämäkin asia tulee ratkaistuksi :mrgreen:
Räpit

Re: Valmiustila ongelma

Post by Räpit »

Kiitos goshmo vastauksesta. Valitettavasti en kuitenkaan onnistunut korjaamaan ongelmaa antamillasi vinkeillä. Selasin synapticilla paketteja läpitte antamallasi acpi nimellä ja vähä muillakin, mutta en löytänyt mitään mikä voisi auttaa asiaan. Osa lepotilaan vaikuttavista paketeista oli valmiiksi jo asennettuja, ja yksi asentamani ei ongelmaa korjannut. koitin asentaa valmiiksi asennettuja paketteja uudelleen, mutta ei sekään auttanut.

Forumista löytyi ainakin yksi ketju missä oli täysin sama ongelma. Valitettavasti siinä ohjeiden anto loppui aika lyhyeen. Alla linkki kyseiseen ketjuun, missä ongelma on kuvailtu englanniksi:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.p ... by#p253051

Minun aceris on sama näppäinyhdistelmä tuolle valmiustilalle, mutta sitäkaytettäessä ongelma ilmenee myös. Rupee tuntuun siltä ett tää minttu taitaa kyl olla vähä liian gourmet tavaraa tälle romulle :D
goshmo

Re: Valmiustila ongelma

Post by goshmo »

Kokeileppa uudempaa versiota?

Ja biosissahan sulla oli viimeisimmät päivitykset
mitä Acer on julkaissut?

Sitten oli joku Grubbiin laitettava rivi malliin acpi-os=Linux,
tjsp, en just muista näin keskellä yötä miten tarkalleen.

Ainahan näitten läppäreitten kanssa saa säätää... ihan sama mikä käyttis...
kantele

Re: Valmiustila ongelma

Post by kantele »

Esim. Mint 16:ssa on Linux-ydin 3.11.0-12-generic (uusin vakaa on 3.14.1)... Tuo ytimen kehitys parantaa tukea ja toimivuutta laitteiden suhteen oleellisesti.. Suositeltavaa olisi päivittää uusimpaan Mint:iin. Ehkäpä odotat vielä kolmisen viikkoa kun Mint 17 saapuu? Kertoisit sitten perään vieläkö ongelma jatkuu niin selvitetään :)
Locked

Return to “Suomi - Finnish”