Printen op Canon MX 535

Ondersteuningsforum voor Nederlandstalige gebruikers

Moderator: Moem

Forum rules
Topics in this forum are automatically closed 6 months after creation.
Locked
Joop

Printen op Canon MX 535

Post by Joop »

Gisteren een Canon MX 535 inktjetprinter gekocht. Draadloos geïnstalleerd. Afdrukbeheer vindt de printer en installeert MX 530-series software. Als ik een testpagina zend, toont de printer "Een ogenblik" en gaat daarna terug in kopieer-mode zonder iets uit te printen. Hoe krijg ik hem aan de praat?
Last edited by LockBot on Wed Dec 28, 2022 7:16 am, edited 1 time in total.
Reason: Topic automatically closed 6 months after creation. New replies are no longer allowed.
nomko

Re: Printen op Canon MX 535

Post by nomko »

Je dient de juste printerdriver te installeren. Alvast voor je volgende printer ooit, Canon ondersteunt Linux zeer slecht. Uit de doos werken HP en Epson printers waarbij de voorkeur bij HP ligt omdat deze direct werken zonder teveel ingrepen.

Canon drivers kan je hier vinden:
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... =&os=Linux

Selecteer alleen .deb pakketten!! Op de site zijn dat de drivers onder punt 3 en 5:
  • 3. MX530 series IJ Printer Driver Ver. 4.10 for Linux (debian Packagearchive)
  • 5. MX530 series ScanGear MP Ver. 2.30 for Linux (debian Packagearchive)
Na het downloaden kan je gewoon dubbelkliken op de .deb bestanden. Deze worden dan verder afgehandeld door een interne installatietool genaamd Gdebi.
Joop

Re: Printen op Canon MX 535

Post by Joop »

dag momko,
bedankt voor je reactie, ik had deze drivers al gedownload, maar het werkt niet naar behoren. Als ik ze uitpak krijg ik het bestand 'install.sh', wanneer ik hierop dubbelklik en vervolgens op 'Uitvoeren in terminalvenster' klik, opent zich dit venster. Na het ingeven van mijn ww verdwijnt het venster en gebeurt er verder niets. Dit zowel op mijn laptop als op een desktop.
Ik heb op internet intussen nog een bron gevonden, te weten: masterdrivers.com. Hier heb ik de driver cnijfilter-mx530 series-4.10.1.deb.tar.gz gedownload uitgepakt en geinstalleerd via het terminalvenster. Op mijn desktop met succes de printer heeft een testpagina geprint. Op mijn laptop helaas geen succes. Tijdens het installatieproces kan hij de printer niet vnden?!?
Ik heb dus één systeem wat werkt: desktop-printer, scannen kan ik dus nog niet.
De printer is draadllos verbonden met een router. De desktop is bekabeld verbonden met de router en de laptop is weer draadloos verbonden met de router.
Op de desktop en de laptop staat Linux Mint 16
Groet Joop
nomko

Re: Printen op Canon MX 535

Post by nomko »

Als ik ze uitpak krijg ik het bestand 'install.sh
Dan moet je in jouw download map waar deze bestand staat rechtsklikken en openen in temrinal selecteren.
Een .sh bestand is een executable bestand dus deze dien je eerst executable te maken in de temrinal met deze commando:

Code: Select all

sudo chmod +x install.sh
Daarna in de terminal:

Code: Select all

./install.sh
Joop

Re: Printen op Canon MX 535

Post by Joop »

Dag Nomko,
Ik heb je raad opgevolgd. Scandriver op desktop geladen, maar als ik probeer te scannen zegt hij dat hij geen scanner kan vinden. Met de laptop gaat het helemaal niet, daar wordt telkens gevraagd om de printer aan te zetten, terwijl die aanstaat. Ik geef het op, ik heb alles weer netjes ingepakt en ik ga vanmiddag ruilen voor een HP.
Ik hoop dat dat beter gaat. Nog bedankt voor je hulp!
Groet, Joop
nomko

Re: Printen op Canon MX 535

Post by nomko »

Joop wrote:Dag Nomko,
Ik heb je raad opgevolgd. Scandriver op desktop geladen, maar als ik probeer te scannen zegt hij dat hij geen scanner kan vinden. Met de laptop gaat het helemaal niet, daar wordt telkens gevraagd om de printer aan te zetten, terwijl die aanstaat. Ik geef het op, ik heb alles weer netjes ingepakt en ik ga vanmiddag ruilen voor een HP.
Ik hoop dat dat beter gaat. Nog bedankt voor je hulp!
Groet, Joop
Da's de beste manier om een Canon te installeren! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
In de doos stoppen en terugbrengen voor een HP :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Canon apparaten geven een partij hoofdpijn op Linux systemen aangezien Canon zich meer richt op de grootste "aandeelhouder" op de pc-markt => Microsoft Windows. Linux "doen ze er maar ff bij". HP daarentegen werkt wel out-of-the-box, vaak is het updaten vand e HPLIP driver al voldoende om vele ongemakken te voorkomen. Na elke verse installatie is dat dus ook 1 van de eerste dingen dingen die ik doe.
Locked

Return to “Nederlands - Dutch”